Hybrydy Toyoty mocno wkraczają do Europy
data dodania: 2016-05-03, kategoria: Hybrydy

Kiedy w 1997 roku Toyota pokazała światu hybrydowego Priusa, potraktowano go jako technologiczną ciekawostkę. Dziś, po 18 latach prac nad tą technologią, japoński koncern jest największym producentem hybryd na świecie. Fakty są niepodważalne – Japończycy sprzedali już ponad 8 milionów aut hybrydowych, w tym milion w Europie. W Polsce sprzedaż hybryd także systematycznie rośnie – w tym roku przekroczy 3500 samochodów, o 1000 więcej niż w roku ubiegłym. W 2016 roku hybrydowa oferta Toyoty zostanie rozszerzona do 8 modeli. Postawienie na rozwój nowych technologii okazało się dla koncernu strzałem w dziesiątkę.


Hybrydowe rekordy 
Toyota jest największym producentem hybryd na świecie. W 2014 roku należało do niej 60% rynku. Japoński producent jako pierwszy wprowadził na masowy rynek ten rodzaj napędu wraz z debiutem Priusa w 1997 roku. W sierpniu tego roku globalna sprzedaż hybryd Toyoty przekroczyła 8 milionów, przy tempie sprzedaży 1 miliona co 10 miesięcy. To pozwoliło do tej pory zaoszczędzić 58 milionów ton dwutlenku węgla.

Dziś marka ma w ofercie 31 hybrydowych modeli, od małych miejskich samochodów wielkości Yarisa po 7- lub 8-osobowe SUV-y i minivany, które oferuje w 90 krajach i regionach. Najpopularniejszym spośród nich jest niezmiennie Prius, którego łączna sprzedaż przekroczyła 3,5 mln egzemplarzy.

Europejczycy kupili do tej pory ponad milion samochodów hybrydowych Toyoty. W 2015 roku ich liczba przekroczyła już 120 tys. Żaden inny producent nie zbliżył się do tego wyniku. Największą łączną liczbą sprzedanych egzemplarzy może pochwalić się Prius (279,4 tys. do lipca 2015 roku), lecz bardzo szybko dogania go Auris Hybrid. Hybrydowy Auris zadebiutował w 2010 roku i od razu stał się ulubionym modelem hybrydowym europejskich kierowców. Obecnie co drugi Auris jest wyposażony w napęd hybrydowy. Ogromnym zainteresowaniem cieszy się także elektryczno-benzynowy Yaris. Oba modele zostały zaprojektowane w studiu ED2 pod Niceą według upodobań mieszkańców Starego Kontynentu.

Toyota oferuje w Europie 13 modeli hybrydowych. Sześć z nich dostępnych jest w Polsce. Podobnie jak na całym kontynencie, największą popularnością w naszym kraju cieszy się hybrydowy Auris, a potem Yaris. Prawie 30% nowych Aurisów kupowanych przez Polaków ma napęd hybrydowy. Średnia europejska wynosi 50%. W przypadku Yarisów, 35% kupowanych w Europie egzemplarzy korzysta z podwójnej mocy hybrydy, zaś w Polsce - 10%.

Debiutanci 
Toyota wprowadzi w przyszłym roku na polski rynek aż trzy nowe modele hybrydowe. W ten sposób oferta aut elektryczno-benzynowych rozszerzy się z 6 do 8 modeli i obejmie dwa nowe segmenty.

Listę nowości otwiera Prius czwartej generacji z najnowocześniejszą technologią na pokładzie. Nowy Prius jest o 18% oszczędniejszy od poprzednika. Został zbudowany na zupełnie nowej platformie TNGA, która zapewnia niżej położony środek ciężkości, sztywniejszą konstrukcję i lepsze własności jezdne. Auto jest dynamiczniejsze, prowadzi się płynniej i bardziej elastycznie. Prius 2016 wyróżnia się nowatorską, śmiałą stylistyką, zachowuje jednak charakterystyczny kształt klina wkomponowany w nadwozie liftback – to daje bardzo niski współczynnik oporu powietrza 0,24 Cd.

Następne dwa modele spodobają się sympatykom podniesionych aut nie tylko na asfalt – to RAV4 Hybrid i zupełnie nowy hybrydowy crossover C-HR. Oba będą wyposażone w napęd hybrydowy nowej generacji. Kompaktowy C-HR wyróżnia się śmiałą, młodzieżową stylistyką. Na targach we Frankfurcie Toyota pokazała jego przedprodukcyjną, pięciodrzwiową wersję koncepcyjną, która spotkała się z dużym zainteresowaniem publiczności. RAV4 Hybrid o mocy 197 KM będzie przyspieszał do 100 km/h w 8,3 s. Auto będzie oczywiście dostępne z napędem 4x4 E-Four, który poprawia jego własności jezdne i umożliwia holowanie przyczep o masie do 1650 kg.

Tu powinna znajdować się mapa.