24 lipca 2024

Czy to już całka ?

Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące szkód całkowitych.

Szkody komunikacyjne jako nieodłączny element naszego życia

 

W dzisiejszych czasach, wraz z rosnącą liczbą samochodów na drogach, zwiększa się również liczba szkód komunikacyjnych, w tym szkód całkowitych. Jak zachować się po kolizji? Gdzie zgłosić zdarzenie i gdzie naprawić samochód? O tym wszystkim dowiecie się od Dawida Lisiczka - Specjalisty ds. likwidacji szkód komunikacyjnych w Toyota Bielany. 

 

Miałem wypadek. Jak zachować się tuż po kolizji i o czym pamiętać?

Dawid: Wszystko zależy od rodzaju ubezpieczenia – OC czy AC. Jeśli kolizja nie jest z naszej winy, mówimy o szkodzie z OC (odpowiedzialność cywilna). W takiej sytuacji  należy wezwać policję lub spisać oświadczenie sprawcy (warto mieć przy sobie gotowe formularze od ubezpieczyciela). Jeśli poziom zniszczeń jest na tyle wysoki, że uniemożliwia dalszą podróż niezbędne jest wezwanie  assistance. Ważne, aby zrobić to po przyjeździe policji. 

Jeśli to my jesteśmy sprawcami kolizji, mamy do czynienia ze szkodą z AC (autocasco). Gdy auto jest niejezdne, kontaktujemy się z assistance. Warto zapisać numer polisy w telefonie, aby mieć ją zawsze pod ręką. Jeśli uszkodzenie jest mniej poważne, np. szkoda parkingowa, należy zgłosić ją do ubezpieczyciela w ciągu 7 dni i umówić się na oględziny podczas, których rzeczoznawca oszacuje koszty szkody i poinformuje o możliwościach jej usunięcia. 

 

Zdarza się, że szkodę określa się mianem "całki”. Co to znaczy?

Dawid: "Całka" to potoczne określenie szkody całkowitej pojazdu, czyli naprawy ekonomicznie nieuzasadnionej.

 

Od czego zależy, czy auto zostanie uznane za "całkę"?

Dawid: Szkoda całkowita zależy od rodzaju ubezpieczenia. Przy szkodzie z OC, wartość naprawy musi przekraczać wartość pojazdu. Z “całką” często mamy do czynienia przy poważnych wypadkach, takich jak dachowanie czy mocne uderzenie. Jednakże, starsze samochody o niskiej wartości mogą być uznane za całkowicie uszkodzone przy mniejszych zniszczeniach. Na przykład, Toyota Yaris pierwszej generacji o wartości 5 tysięcy złotych mogła zostać uznana za "całkę" przy naprawie kosztującej 6 tysięcy złotych.

Toyota Yaris pierwszej generacji przykład auta o niskiej wartości.

 

Inaczej sprawa ma się w przypadku szkody z AC. O całkowitym uszkodzeniu przy autocasco mówimy,  gdy wartość naprawy przekracza 70% wartości pojazdu. Najdroższe naprawy dotyczą zazwyczaj przodu pojazdu, gdzie kosztowne są elementy takie jak reflektory LED, chłodnice czy wentylatory. Nowoczesne samochody, po naprawach przodu, wymagają kalibracji radarów i czujników, co dodatkowo podnosi koszty. Na przykład, prezentowana w tym artykule Toyota RAV4 nie była "całką" mimo uszkodzeń przodu, natomiast wartości naprawy Toyoty C-HR po poważnym uderzeniu przodem przekroczyła 70% wartości pojazdu. 

Toyota RAV4 piątej generacji uderzona w tył.

 

Toyota CHR pierwszej generacji uderzona w przód, poważne uszkodzenia wielu elementów w tym konstrukcyjnych.

 

 

A czy naprawione po poważnym wypadku auto jest mniej bezpieczne?

 

Dawid: Przywracamy pojazd do stanu sprzed wypadku, aby nie narażać życia klienta. Po naprawie przeprowadzana jest wnikliwa kontrola jakości i testy drogowe. W przypadku szkód istotnych (odnotowanych w CEPIK), pojazd musi przejść dodatkowy przegląd powypadkowy na SKP, aby zostać dopuszczonym do ruchu. Także odpowiadając na to pytanie, mogę powiedzieć, że NIE - auto po naprawie nie jest mniej bezpieczne. 


A co zrobić w sytuacji, gdy przydarzyła nam się szkoda całkowita?

 

Dawid: Odszkodowanie wylicza się na podstawie wartości pojazdu przed i po wypadku. Na przykład, jeśli wartość pojazdu przed wypadkiem wynosiła 110 tys. złotych, a po wypadku 50 tys. złotych, odszkodowanie wyniesie 60 tys. złotych. Właściciel decyduje, czy sprzedać wrak samodzielnie, czy powierzyć to ubezpieczycielowi. W przypadku nowych samochodów warto rozważyć ubezpieczenie GAP, które rekompensuje różnicę wartości pojazdu.

 

W Toyota Bielany mamy Serwis blacharsko-lakierniczy. Dlaczego warto go wybrać?

 

Dawid: Nasz serwis wyróżnia się profesjonalizmem i wielokrotnie był nagradzany jako lider Serwisu blacharsko-lakierniczego. W razie kolizji, można do nas zadzwonić lub odwiedzić nas na Klaudyny 1. Pomagamy również wypełniać formularze szkody.


Podsumowanie

 

Kolizja samochodowa to sytuacja z gatunku stresujących. Warto zatem wiedzieć, jak postępować, gdy nam się przytrafi. 

1. Upewnij się, że wszyscy uczestnicy kolizji są bezpieczni.
2. Zabezpiecz pojazd i otoczenie - postaw trójkąt ostrzegawczy.
3. Zachowaj spokój i ustal sprawcę kolizji.
4. Sporządź oświadczenie sprawcy kolizji (jeśli sprawca nie przyznaje się do winy wezwij policję, a jeśli Twój pojazd jest niezdatny do dalszej jazdy zadzwoń po assistance). Zrób zdjęcia.
5. Jeśli to Ty jesteś poszkodowany, pamiętaj, aby sprawdzić czy polisa OC sprawcy jest ważna.
6.  Po spisaniu dokumentów, zgłoś się do ubezpieczyciela sprawcy celem rozpoczęcia procedury wypłaty odszkodowania. 

Potrzebujesz naprawić samochód lub wycenić szkodę: 

  • Wybierz dział naprawy powypadkowe i skontaktuj się z jednym z naszych specjalistów https://www.toyota-bielany.pl/kontakt;
  • Odwiedź nasz salon lub oddział na Herbowej i porozmawiaj z jednym z naszych Doradców;
  • Skorzystaj z Wirtualnej Recepcji i napisz do nas. W tym celu kliknij w zielony przycisk, który znajdziesz w prawym rogu ekranu.